Slide background

Υδρολογία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣχολήΧημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο ΣπουδώνΠροπτυχιακό
ΚατεύθυνσηΜηχανικών Περιβάλλοντος
Κωδικός μαθήματος    ΜΠ 331Εξάμηνο Σπουδών6ο
Είδος μαθήματοςΥποχρεωτικό
Αυτοτελείς Διδακτικές ΔραστηριότητεςΕβδομαδιαίες Ώρες ΔιδασκαλίαςΠιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις και Ασκήσεις πράξης3
Θ=2, Α=1, Ε=0
4
Τύπος ΜαθήματοςΕπιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα 
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεωνΕλληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUSΌχι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL)https//www.eclass.tuc.gr/courses/MHPER283/

 

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Ανακαλεί πληθώρα υδρολογικών θεμάτων και των βασικών διεργασιών που λαμβάνουν χώρα στον υδρολογικό κύκλο, τις βασικές εισαγωγικές έννοιες της υδρολογίας και του υδρολογικού κύκλου (βροχόπτωση, εξατμισοδιαπνοή, διήθηση, επιφανειακή απορροή, υπόγεια απορροή κ.α.).
  • Αναγνωρίζει τις επιστημονικές έννοιες και αρχές, μεθοδολογίες εκτίμησης και εργαλεία για την επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με τις διεργασίες του υδρολογικού κύκλου.
  • Προσομοιώνει σύνθετα υδρολογικά συστήματα με χρήση πολύπλοκων υδρολογικών μοντέλων.
  • Διαχειρίζεται πληθώρα υδρολογικών προβλημάτων.
  • Αντιμετωπίζει ποικίλες μελέτες περιπτώσεων σε υδρολογικά θέματα.
 
Γενικές Ικανότητες
 
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη Εργασία
 

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 
  1. Υδρολογία. Υδρολογικός κύκλος. Γεωμορφολογία. Λεκάνη απορροής. Υδρογραφικό  δίκτυο. Υδρομετεωρολογία.
  2. Ατμοσφαιρικά κατακρημνίσματα. Μέτρηση ατμοσφαιρικών κατακρημνισμάτων. Έλεγχος ομογένειας δεδομένων σταθμών. Συμπλήρωση βροχομετρικών παρατηρήσεων. Μέσο βροχομετρικό ύψος λεκάνης απορροής. Ανάλυση βροχομετρικών παρατηρήσεων. Ασκήσεις. 
  3. Εξατμισοδιαπνοή. Πρακτική σημασία εξατμισοδιαπνοής. Παράγοντες που επηρεάζουν την εξατμισοδιπανοή. Προσδιορισμός και μέθοδοι μέτρησης εξατμισοδιαπνοής. Ασκήσεις.
  4. Διήθηση. Διείσδυση. Στατική και δυναμική εδαφικού νερού.
  5. Περιγραφή Φαινομένου διήθησης. Κατακόρυφη διήθηση. Εμπειρικές εξισώσεις διήθησης. Ασκήσεις.
  6. Περίσσεια βροχής. Μέθοδοι εκτίμησης περισσεύματος βροχής‐SCS μέθοδος. Απορροές‐μέτρηση απορροών.
  7. Καμπύλες Στάθμης‐Παροχής και μέθοδοι επέκτασής τους. Αθροιστική καμπύλη απορροής. Ασκήσεις.
  8. Υδρογράφημα. Μοναδιαίο Υδρογράφημα. Συνθετικό μοναδιαίο υδρογράφημα.
  9. Μέθοδος Snyder. Εμπειρικές μέθοδοι εκτίμησης μεγεθών πλημμύρας‐Ορθολογική μέθοδος. Ασκήσεις.
  10. Διόδευση πλημμύρας. Διόδευση πλημμύρας δια μέσου τμήματος ποταμού.
  11. Υδρολογική μέθοδος Muskingum. Διόδευση πλημμύρας δια μέσου ταμιευτήρα.
  12. Υπόγεια ύδατα και υδροφορείς.
  13. Το μαθηματικό πρόβλημα των υπόγειων νερών. Υδραυλική των πηγαδιών. Ασκήσεις.
 

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος ΠαράδοσηςΣτην αίθουσα διδασκαλίας
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και ΕπικοινωνιώνΥποστήριξη εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Οργάνωση ΔιδασκαλίαςΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις24
- Φροντιστηριακές Ασκήσεις15
- Ατομική εργασία20
- Μελέτη και ανάλυση της βιβλιογραφίας41
Σύνολο Μαθήματος100
Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (90%) που περιλαμβάνει:

  • Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα

ΙΙ. Ατομική Εργασία (10%)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

  • Υδατικοί πόροι I, Τσακίρης Γ., Εκδόσεις Συμμετρία, 2009

-Συναφή επιστημονικά ηλεκτρονικά συγγράμματα:

 

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος:Καθηγητής Ν. Νικολαΐδης (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Διδασκαλία μαθήματος:Καθηγητής Ν. Νικολαΐδης (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Φροντιστηριακές ασκήσεις:Καθηγητής Ν. Νικολαΐδης (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Εργαστηριακές ασκήσεις: