Slide background

Υδρολογία

1. ΓΕΝΙΚΑ

Σχολή Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κατεύθυνση Μηχανικών Περιβάλλοντος
Κωδικός μαθήματος     ΜΠ 331 Εξάμηνο Σπουδών 6ο
Είδος μαθήματος Υποχρεωτικό
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις και Ασκήσεις πράξης 3
Θ=2, Α=1, Ε=0
4
Τύπος Μαθήματος Επιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα  
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS Όχι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) https//www.eclass.tuc.gr/courses/MHPER283/

 

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Ανακαλεί πληθώρα υδρολογικών θεμάτων και των βασικών διεργασιών που λαμβάνουν χώρα στον υδρολογικό κύκλο, τις βασικές εισαγωγικές έννοιες της υδρολογίας και του υδρολογικού κύκλου (βροχόπτωση, εξατμισοδιαπνοή, διήθηση, επιφανειακή απορροή, υπόγεια απορροή κ.α.).
  • Αναγνωρίζει τις επιστημονικές έννοιες και αρχές, μεθοδολογίες εκτίμησης και εργαλεία για την επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με τις διεργασίες του υδρολογικού κύκλου.
  • Προσομοιώνει σύνθετα υδρολογικά συστήματα με χρήση πολύπλοκων υδρολογικών μοντέλων.
  • Διαχειρίζεται πληθώρα υδρολογικών προβλημάτων.
  • Αντιμετωπίζει ποικίλες μελέτες περιπτώσεων σε υδρολογικά θέματα.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη Εργασία

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Υδρολογία. Υδρολογικός κύκλος. Γεωμορφολογία. Λεκάνη απορροής. Υδρογραφικό  δίκτυο. Υδρομετεωρολογία.
  2. Ατμοσφαιρικά κατακρημνίσματα. Μέτρηση ατμοσφαιρικών κατακρημνισμάτων. Έλεγχος ομογένειας δεδομένων σταθμών. Συμπλήρωση βροχομετρικών παρατηρήσεων. Μέσο βροχομετρικό ύψος λεκάνης απορροής. Ανάλυση βροχομετρικών παρατηρήσεων. Ασκήσεις. 
  3. Εξατμισοδιαπνοή. Πρακτική σημασία εξατμισοδιαπνοής. Παράγοντες που επηρεάζουν την εξατμισοδιπανοή. Προσδιορισμός και μέθοδοι μέτρησης εξατμισοδιαπνοής. Ασκήσεις.
  4. Διήθηση. Διείσδυση. Στατική και δυναμική εδαφικού νερού.
  5. Περιγραφή Φαινομένου διήθησης. Κατακόρυφη διήθηση. Εμπειρικές εξισώσεις διήθησης. Ασκήσεις.
  6. Περίσσεια βροχής. Μέθοδοι εκτίμησης περισσεύματος βροχής‐SCS μέθοδος. Απορροές‐μέτρηση απορροών.
  7. Καμπύλες Στάθμης‐Παροχής και μέθοδοι επέκτασής τους. Αθροιστική καμπύλη απορροής. Ασκήσεις.
  8. Υδρογράφημα. Μοναδιαίο Υδρογράφημα. Συνθετικό μοναδιαίο υδρογράφημα.
  9. Μέθοδος Snyder. Εμπειρικές μέθοδοι εκτίμησης μεγεθών πλημμύρας‐Ορθολογική μέθοδος. Ασκήσεις.
  10. Διόδευση πλημμύρας. Διόδευση πλημμύρας δια μέσου τμήματος ποταμού.
  11. Υδρολογική μέθοδος Muskingum. Διόδευση πλημμύρας δια μέσου ταμιευτήρα.
  12. Υπόγεια ύδατα και υδροφορείς.
  13. Το μαθηματικό πρόβλημα των υπόγειων νερών. Υδραυλική των πηγαδιών. Ασκήσεις.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης Στην αίθουσα διδασκαλίας
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Υποστήριξη εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Οργάνωση Διδασκαλίας Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις 24
- Φροντιστηριακές Ασκήσεις 15
- Ατομική εργασία 20
- Μελέτη και ανάλυση της βιβλιογραφίας 41
Σύνολο Μαθήματος 100
Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (90%) που περιλαμβάνει:

  • Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα

ΙΙ. Ατομική Εργασία (10%)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

  • Υδατικοί πόροι I, Τσακίρης Γ., Εκδόσεις Συμμετρία, 2009

-Συναφή επιστημονικά ηλεκτρονικά συγγράμματα:

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος: Καθηγητής Ν. Νικολαΐδης (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Διδασκαλία μαθήματος: Καθηγητής Ν. Νικολαΐδης (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Φροντιστηριακές ασκήσεις: Καθηγητής Ν. Νικολαΐδης (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Εργαστηριακές ασκήσεις: