1. ΓΕΝΙΚΑ
Σχολή | Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος | ||
Επίπεδο Σπουδών | Προπτυχιακό | ||
Κωδικός μαθήματος | ΚΕΠ 102 | Εξάμηνο Σπουδών | 6ο |
Είδος μαθήματος | Επιλογής | ||
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες | Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας | Πιστωτικές Μονάδες | |
Διαλέξεις | 3 Θ=3, Α=0, Ε=0 | 4 | |
Τύπος Μαθήματος | Γενικών γνώσεων | ||
Προαπαιτούμενα Μαθήματα | |||
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων | Ελληνική | ||
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS | Όχι | ||
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) | https//www.eclass.tuc.gr/courses/MHXOP203/ |
2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Το μαθησιακό αποτέλεσμα συναρτάται με την απόκτηση οικονομικών γνώσεων και δεξιοτήτων, για κάποιον που δεν είναι απαραίτητα οικονομολόγος, σε σχέση με τα οικονομικά ζητήματα που απασχολούν κάθε κοινωνία. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να διακρίνουν: Α. Την έννοια του καπιταλισμού ως οικονομικού συστήματος. Β. Το παρελθόν και το παρόν της «Πολιτικής Οικονομίας» (Adam Smith, Karl Marx, Joseph Schumpeter, John Maynard Keynes, Ronald Coase, Amartya Sen κ.λπ.) Γ. Τις διαφορές μεταξύ της «Πολιτικής Οικονομίας» και της «Νεοκλασικής Οικονομικής» καθώς και τις αντίστοιχες οικονομικές θεωρήσεις τους. Δ. Την «Πολιτική Οικονομία» σε σχέση με βασικές οικονομικές έννοιες που άπτονται της σύγχρονης πραγματικότητας (Α.Ε.Π., δημόσιο χρέος, διεθνείς συναλλαγές, πληθωρισμός, χρήμα, οικονομικές διακυμάνσεις, οικονομική μεγέθυνση και ανάπτυξη, επενδύσεις, εμπόριο κ.λπ.). |
Γενικές Ικανότητες |
|
3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
H οικονομική επιστήμη παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί μπορεί να δώσει πολύτιμες απαντήσεις για το πώς πρέπει να αντιμετωπίζονται βασικά οικονομικά-κοινωνικά προβλήματα. Στην ουσία μας βοηθά να κατανοήσουμε τον καπιταλισμό. Διακρίνεται σε δύο βασικές σχολές οικονομικής σκέψης, την «Πολιτική Οικονομία» ή αλλιώς την «Τρισδιάστατη Προσέγγιση στην Οικονομική» και την «Νεοκλασική Οικονομική». Η «τρισδιάστατη προσέγγιση στην οικονομική» δεν εστιάζει μόνο στον ανταγωνισμό της αγοράς, όπως η δεύτερη, αλλά και στις έννοιες της εντολής, της εξουσίας και της ιστορικής μεταβολής. Πρόκειται για μια διεπιστημονική προσέγγιση. Η αντιδιαστολή μεταξύ αυτών των δύο σχολών οικονομικής σκέψης, η περιγραφή του παρελθόντος και του παρόντος της «Πολιτικής Οικονομίας» (Adam Smith, Karl Marx, Joseph Schumpeter, John Maynard Keynes, Ronald Coase, Amartya Sen κ.λπ.) η ενδελεχής ανάπτυξη των οικονομικών της αντιλήψεων και η συσχέτιση της με βασικές οικονομικές ορολογίες, που άπτονται της σύγχρονης πραγματικότητας (Α.Ε.Π., δημόσιο χρέος, διεθνείς συναλλαγές, πληθωρισμός, χρήμα, οικονομικές διακυμάνσεις, οικονομική μεγέθυνση και ανάπτυξη, επενδύσεις, εμπόριο κ.λπ.), αποτελεί το κυρίαρχο πνεύμα του μαθήματος. Πρόκειται για μια εισαγωγική προσέγγιση στην επακόλουθη διδασκαλία των μαθημάτων της μικροοικονομικής και μακροοικονομικής θεωρίας. Ενδεικτικές προς εξέταση έννοιες είναι η εργασιακή θεωρία της αξίας, της υπεραξίας και των τιμών, η σχέση ανταγωνισμού και διανομής, οι θεμελιώδεις τάσεις και αντιθέσεις της μεγέθυνσης, τα φαινόμενα οικονομικής κρίσης, οι τάξεις και οι ταξικές σχέσεις, το «πλεόνασμα» της παραγωγής και τα κέρδη, η συσσώρευση και η αλλαγή στον αμερικανικό καπιταλισμό, η ανισότητα του πλούτου και το μέλλον του καπιταλισμού. |
4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τρόπος Παράδοσης | Πρόσωπο με πρόσωπο και διαμέσου ηλεκτρονικής επικοινωνίας (e-class, email). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει 13 εισηγήσεις τρίωρης διάρκειας, σε εβδομαδιαία βάση. Η παρακολούθηση τους είναι προαιρετική αλλά συνιστάται η συστηματική, ενεργή και επιμελής συμμετοχή των φοιτητών. Οι παρουσιάσεις μέσω του Powerpoint είναι απλές και κατανοητές και δεν απαιτούν προηγούμενες οικονομικές γνώσεις. | ||
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών | Διαμέσου της πλατφόρμας e-class προσφέρεται πλούσιο διαδικτυακό και οπτικοακουστικό υλικό για την καλύτερη εμπέδωση του μαθήματος, καθώς και σημειώσεις του διδάσκοντα σε ηλεκτρονική μορφή. | ||
Οργάνωση Διδασκαλίας | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες) | |
- Διαλέξεις | 30 | ||
- Συγγραφή Εργασίας | 30 | ||
- Αυτοτελής Μελέτη | 40 | ||
Σύνολο Μαθήματος | 100 | ||
Αξιολόγηση Φοιτητών | Εργασίες: Στα πλαίσια του μαθήματος ανατίθενται πριμοδοτικές εργασίες στους φοιτητές. Οι εργασίες είναι αυστηρά ατομικές και δεν είναι απαλλακτικές, ενώ ενυπάρχει υποχρεωτική παρουσίαση της εργασίας, μέσω του προγράμματος Powerpoint, κατά τη διάρκεια των εισηγήσεων. Εφόσον οι φοιτητές περάσουν τη γραπτή δοκιμασία του μαθήματος (στην ανάλογη εξεταστική περίοδο) προστίθενται στη βαθμολογία τους, κατά μέγιστο, τρεις (3) μονάδες. Εξετάσεις: Η βαθμολογία δίνεται στη δεκάβαθμη κλίμακα. Η απαλλαγή από το μάθημα προϋποθέτει βαθμό τουλάχιστον ίσο με πέντε (5). O τελικός βαθμός προσδιορίζεται από την επίδοση στην τελική γραπτή εξέταση (την περίοδο Ιανουαρίου ή Σεπτεμβρίου). Η εξέταση αυτή είναι γραπτή και διαρκεί δύο ώρες. Η επιτυχία στις εξετάσεις προϋποθέτει, κατά κανόνα, την παρακολούθηση παραδόσεων, την ενεργό συμμετοχή σε αυτές και τη συστηματική εβδομαδιαία μελέτη μικρών τμημάτων της εξεταστέας ύλης. Ο βαθμός των εργασιών συνυπολογίζεται στην τελική βαθμολόγηση. |
5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
|
6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ
Υπεύθυνος/η μαθήματος: | Διδάσκεται από τη Σχολή ΜΠΔ | ||||
Διδασκαλία μαθήματος: | |||||
Φροντιστηριακές ασκήσεις: | |||||
Εργαστηριακές ασκήσεις: |