Slide background

Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις και Καινοτομία

1. ΓΕΝΙΚΑ

Σχολή Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κατεύθυνση Χημικών Μηχανικών
Κωδικός μαθήματος ΜΠΔ 433 Εξάμηνο Σπουδών 8ο
Είδος μαθήματος Επιλογής
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες

Διαλέξεις

4
Θ=2, Α=0, Ε=2
3
Τύπος Μαθήματος Επιστημονικής περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα  
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS Ναι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) https://www.eclass.tuc.gr/modules/auth/courses.php?fc=70

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα έχει ως κύριο στόχο να παρουσιάσει τις βασικές λειτουργίες μιας Μικρομεσαίας Επιχείρησης (ΜΜΕ), εστιάζοντας στις διαδικασίες ανάπτυξης καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Ανακαλεί τις βασικές οργανωτικές και διοικητικές λειτουργίες μιας ΜΜΕ.
  • Αναγνωρίζει τη βασική νομοθεσία που διέπει τις ΜΜΕ, τα βήματα που απαιτούνται για την έναρξη λειτουργίας μιας ΜΜΕ, τους διαφορετικούς τρόπους και πηγές χρηματοδότησης μιας ΜΜΕ, τους τρόπους ανάπτυξης και τη διαχείριση καινοτόμων ιδεών, τα βασικά βήματα κατοχύρωσης επιχειρηματικών ιδεών και διανοητικής ιδιοκτησίας, τα βασικά βήματα ανάπτυξης και σχεδίασης νέων προϊόντων και υπηρεσιών με βάση τις ανάγκες των καταναλωτών
  • Διαχειρίζεται τα βασικά λογιστικά θέματα μιας ΜΜΕ, συμπεριλαμβανομένων θεμάτων κοστολόγησης
  • Εκπονεί  χρηματοοικονομική ανάλυση και αξιολόγηση νέων επενδύσεων
  • Εκτιμά  τη βιωσιμότητα μιας ΜΜΕ, τα βασικά θέματα διαχείρισης ποιότητας μιας ΜΜΕ
  • Αναπτύσσει επιχειρηματικά σχέδια σχέδια μάρκετινγκ, συμπεριλαμβανομένων της ανάλυσης και τμηματοποίησης της αγοράς, της μελέτης του ανταγωνισμού και της ανάλυσης συμπεριφοράς του καταναλωτή
  • Εφαρμόζει εναλλακτικές τεχνικές για την ανάπτυξη και αξιολόγηση της στρατηγικής μιας ΜΜΕ.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Παρουσίαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) σε διεθνές επίπεδο.
  2. Οργάνωση και διοίκηση ΜΜΕ.Νομοθεσία ΜΜΕ.
  3. Επιχειρηματικές πρωτοβουλίες. Δημιουργία νέων επιχειρήσεων.
  4. Εκπόνηση επιχειρηματικών σχεδίων. Διαχείριση έργων και πόρων.
  5. Μοντέλα ανάπτυξης ΜΜΕ.
  6. Λογιστική και κοστολόγηση των ΜΜΕ. Χρηματοδότηση ΜΜΕ.
  7. Χρηματοοικονομική ανάλυση επενδύσεων.
  8. Βιωσιμότητα ΜΜΕ. Ηγεσία.
  9. Καινοτομία και ΜΜΕ. Καινοτόμες Ιδέες. Κατοχύρωση Ιδεών.
  10. Ανάπτυξη Επιχειρηματικού Σχεδίου (business plan).
  11. Δημιουργικότητα. Μάρκετινγκ. Ανάλυση Αγοράς,  Τμηματοποίηση & Ανταγωνισμός. Ανάλυση Συμπεριφοράς Καταναλωτή.
  12. Σχεδίαση και ανάπτυξη Νέων Προϊόντων & Υπηρεσιών.
  13. Ανάπτυξη Σχεδίου Μάρκετινγκ (marketing plan) ΜΜΕ.  Αξιολόγηση ΜΜΕ. Αξιολόγηση Επενδύσεων. Ανάπτυξη και αξιολόγηση στρατηγικής.

 

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης

Στην αίθουσα διδασκαλίας

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση της πλατφόρμας διαχείρισης ηλεκτρονικών μαθημάτων e-class (εκπαιδευτικό υλικό, επικοινωνία με φοιτητές).
  • Χρήση ΤΠΕ κατά τις διαλέξεις του μαθήματος (slides).
  • Χρήση ειδικής εκπαιδευτικής πλατφόρμας κατά τις εργαστηριακές ασκήσεις του μαθήματος (business plan, business game, κ.λπ.)
Οργάνωση Διδασκαλίας Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις 26
- Εργαστηριακές ασκήσεις 26
- Αυτοτελής μελέτη 23
Σύνολο Μαθήματος 75
Αξιολόγηση Φοιτητών

Εργαστηριακές Ασκήσεις (50%)

Οι εργαστηριακές ασκήσεις περιλαμβάνουν 3 βασικές ενότητες: Βασικά επιχειρηματικά εργαλεία (επιχειρηματικό πλάνο, υπολογισμός νεκρού σημείου, υπολογισμός οικονομικών πόρων και χρηματοροών), Λειτουργία επιχείρησης (επιχειρηματικό παιχνίδι) και Μάρκετινγκ επιχείρησης (λογισμικό προσομοίωσης). Ο τελικός βαθμός των εργαστηριακών ασκήσεων προκύπτει από τον μέσο όρο 2 αναφορών που πρέπει να υποβάλλουν οι φοιτητές.

Τελική γραπτή εξέταση (50%)

Διεξαγωγή τελικής γραπτής εξέτασης που περιλαμβάνει θέματα μελετών περιπτώσεων με ερωτήσεις κατανόησης, κριτικής σκέψης, αλλά και ερωτήσεις που αφορούν την εφαρμογή ποσοτικών/ποιοτικών τεχνικών

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Ματσατσίνης, Ν.Φ., Ε. Γρηγορούδης, Χ. Γαγάνης και Κ. Ζοπουνίδης (2010). Ανάπτυξη και Λειτουργία Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα.
  • Ζοπουνίδης, Κ. και Π. Καλαντώνης (2007). Καινοτομία: Εφεύρεση ή Επιχειρησιακή διαδικασία-Προβληματισμοί στην αξιολόγηση της καινοτομίας και με τις δύο προσεγγίσεις, The Economist, Καθημερινή-Ειδικές εκδόσεις.
  • Christensen, C. (1997). The innovators dilemma, Harvard Business School Press, Cambridge, Mass.
  • Freeman, C. (1982). The economics of industrial innovation, 2nd edition, Pinter, London.
  • Πρόσθετες σημειώσεις μέσω της πλατφόρμας e-class

- Συναφής Βιβλιογραφία (μερική κάλυψη):

  • Assael, H. (1992). Consumer behavior and marketing action, 4th edition, PWS KENT Publishing Company, Boston.
  • Breyfogle, F. (1999). Implementing six sigma: Smarter solutions using statistical methods, Wiley, New York.
  • Breyfogle, F., J.M. Cupello, and B. Meadows (2001). Managing six sigma: A practical guide to understanding, assessing, and implementing the strategy that yields bottom-line success, Wiley, New York.
  • Chisnall, P.M. (1985). Marketing: A behavioural analysis, 2nd edition, McGraw-Hill, London.
  • Edquist, C. (1997). Systems of Innovation, Pinter, London.
  • Kaplan, R.S. and D.P. Norton (1996). The Balanced Scorecard, Harvard Business School Press.
  • Niven P.R. (2002). Balanced Scorecard step-by-step: Maximazing performance and maintaining results, Jon Wiley and Sons, New York.
  • Porter, L. and S. Tanner (1998). Assessing business excellence, Butterworth Heinemann, Oxford.
  • Rogers, E. (1983), Diffusion of innovations, 3rd edition, The Press
  • Zeithaml, V.A., A. Parasuraman, and L.L. Berry (1992). Delivering quality services, The Free Press, New York.
  • Γρηγορούδης Β. και Γ. Σίσκος (2000). Ποιότητα υπηρεσιών και μέτρηση ικανοποίησης του πελάτη, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, Αθήνα.
  • Ζοπουνίδης, Κ. (2003). Βασικές αρχές και σύγχρονα θέματα του χρηματοοικονομικού μάνατζμεντ, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα.
  • Ματσατσίνης, Ν. (2010). Συστήματα Υποστήριξης Αποφάσεων, Νέες Τεχνολογίες, Αθήνα.
  • Ματσατσίνης, Ν.Φ., Π. Δελιάς και Σ. Τσαφαράκης (2006). Ηλεκτρονικό Εμπόριο και Εικονικές Επιχειρήσεις, Εκδόσεις Πολυτεχνείου Κρήτης, Χανιά.
  • Μιχαλόπουλος, Μ., Ε. Γρηγορούδης και Κ. Ζοπουνίδης (2007). Στρατηγική των επιχειρήσεων, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα.

- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Journal of Small Business Management (Wiley)
  • Journal of Innovation and Entrepreneurship (Springer)
  • Small Business Economics (Springer)
  • Journal of Small Business & Entrepreneurship (Taylor & Francis)
  • Journal of Small Business and Enterprise Development (Emerald)

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος: Διδάσκεται από τη Σχολή ΜΠΔ
Διδασκαλία μαθήματος:  
Φροντιστηριακές ασκήσεις:  
Εργαστηριακές ασκήσεις: