Slide background

Βιομηχανική Κοινωνιολογία

1. ΓΕΝΙΚΑ

Σχολή Χημικών Μηχανικών Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κατεύθυνση -
Κωδικός μαθήματος ΚΕΠ 302 Εξάμηνο Σπουδών 4ο
Είδος μαθήματος Επιλογής
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις 3
Θ=3, Α=0, Ε=0
3
Τύπος Μαθήματος Γενικών Γνώσεων
Προαπαιτούμενα Μαθήματα  
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS Όχι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) https://www.eclass.tuc.gr/modules/auth/courses.php?fc=44

 

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • Αναγνωρίζει το αντικείμενο της βιομηχανικής κοινωνιολογίας και τις αντίστοιχες απόψεις των κλασικών κοινωνιολόγων.
  • Αναφέρει τη σύγχρονη (μετά-βιομηχανική) κοινωνία, οργάνωση, τεχνολογία και εργασία.
  • Διακρίνει τον νέο τρόπο εννοιολόγησης και πρόσληψης της εργασίας, της οργάνωσής της, του ελεύθερου χρόνου, του κοινωνικού κράτους και των εργατικών συνδικάτων και διεκδικήσεων.
  •  Αναλύει τη διαδικασία μετάβασης από τη βιομηχανική κοινωνία και τον φορντισμό στη σύγχρονη μετα-βιομηχανική κοινωνία.
  • Εξηγεί την έννοια, τη σημασία, τις μορφές της εργασιακής ευελιξίας και την ποιότητα της εργασίας.
  • Κρίνει την έννοια, τη σημασία και το περιεχόμενο των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
  •  Αναπτύσσει τους μηχανισμούς επίλυσης και ρύθμισης των συλλογικών διαφορών εργασίας στην Ελλάδα, πριν και μετά τα μνημόνια. Να αντιλαμβάνονται τις βιομηχανικές σχέσεις σε συνάρτηση με τις έννοιες εξουσία, σύγκρουση και συνεργασία.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης. 

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Η Εργασία. Ιστορική Εξέλιξη και Σύγχρονος Κοινωνικός ρόλος.
  2. Εργασία και Οργάνωση στα Πλαίσια των Γενικών Θεωριών των Κλασικών Κοινωνιολόγων.
  3. Η Βιομηχανική Κοινωνιολογία και Νέες Εργασιακές Σχέσεις. Οι Αλλαγές των Εργασιακών Σχέσεων σε Διάφορες Ιστορικές Φάσεις. Οι Αιτίες των Αλλαγών στις Εργασιακές Σχέσεις.
  4. Η Απορρύθμιση των Εργασιακών Σχέσεων σε Διεθνές, Ευρωπαϊκό και Εθνικό Επίπεδο.
  5. Μεταφορντισμός, Νέες Τεχνολογίες και Εργασία. Αλλαγές στην Οργάνωση της Εργασίας και τις Εργασιακές Σχέσεις.
  6. Εργασιακές Σχέσεις και Κράτος. To Κράτος “Νομοθέτης”: Θεσμικό Πλαίσιο των Εργασιακών Σχέσεων.
  7. Η Ευελιξία στις Εργασιακές σχέσεις. Ορισμοί, Είδη Ευελιξίας. Νέες Ευέλικτές Μορφές Απασχόλησης και Ποιότητα Απασχόλησης σε Διεθνές, Ευρωπαϊκό και Εθνικό Επίπεδο.
  8. Οι Αλλαγές των Εργασιακών Σχέσεων στον Πρωτογενή τομέα (γεωργία, αλιεία, ορυχεία και λατομεία), με ιδιαίτερη αναφορά στον Δευτερογενή τομέα (βιομηχανία, βιοτεχνία) και Τριτογενή τομέα (εμπόριο, υπηρεσίες, διοίκηση). Επίσης, θα αναφερθούν οι Επιπτώσεις στους Εργαζομένους και την Απασχόληση.
  9. Ο Εργατικός Συνδικαλισμός και η Συλλογική Εκπροσώπηση της Εργασίας μέσα στο Σύγχρονο Μεταβαλλόμενο Περιβάλλον.
  10. Συνδικάτα και Απεργίες.
  11. Οι Συλλογικές Συμβάσεις και Συλλογικές Διαπραγματεύσεις.
  12. Το Κράτος ̈Διαιτητής”. Οι Μηχανισμοί Επίλυσης και Ρύθμισης των Συλλογικών Διαφορών στην Ελλάδα.
  13. Επανάληψη της Ύλης. Απορίες από τους Φοιτητές. Προετοιμασία για τις Εξετάσεις του Εξαμήνου.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο και διαμέσου ηλεκτρονικής επικοινωνίας (e-class, email). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει 13 εισηγήσεις τρίωρης διάρκειας, σε εβδομαδιαία βάση. Η παρακολούθηση τους είναι προαιρετική αλλά συνιστάται η συστηματική, ενεργή και επιμελής συμμετοχή των φοιτητών. Οι παρουσιάσεις μέσω του microsoft powerpoint είναι απλές και κατανοητές, δεν απαιτούν προηγούμενες οικονομικές γνώσεις και συνδυάζονται με μελέτες περιπτώσεων (Case studies).
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Διαμέσου της πλατφόρμας e-class προσφέρεται πλούσιο διαδικτυακό και οπτικοακουστικό υλικό για την καλύτερη εμπέδωση του μαθήματος, καθώς και σημειώσεις του διδάσκοντα σε ηλεκτρονική μορφή.
Οργάνωση Διδασκαλίας Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις 30
- Συγγραφή Εργασίας 20
- Αυτοτελής μελέτη 25
Σύνολο Μαθήματος 75

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτή Τελική Εξέταση: 100%: 
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής / Αντιστοίχηση
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
- Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Πατέλης Δ. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ. Κείμενα προβληματισμού. Πανεπιστημιακές παραδόσεις
    www.eclass.tuc.gr/modules/document/file.php/MPD278.
  • Ψηφιακή βιβλιογραφία και οπτικοακουστικό υλικό-πολυμέσα με συνδέσμους στο https://www.eclass.tuc.gr/courses/MPD278/
  • Η λογική της Ιστορίας, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 32999249, Έκδοση: 2η βελτιωμένη/2013, Συγγραφείς: Βαζιούλιν Βίκτωρ Αλεξέγιεβιτς, ISBN: 978-960-6750-74-8, Τύπος: Σύγγραμμα, Διαθέτης (Εκδότης): Πεδιώτη Ελένη και ΣΙΑ Ο.Ε.
  • ΑΠΟ ΤΗ ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗ ΛΟΓΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 86194856 ,Έκδοση: 1η ΈΚΔΟΣΗ/2019, Συγγραφείς: ΠΑΤΕΛΗΣ Δ., ΚΑΚΑΡΙΝΟΣ Γ. ISBN: 978-960-499-291-1, Τύπος: Σύγγραμμα, Διαθέτης (Εκδότης): ΜΟΤΙΒΟ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος: Διδάσκεται από τη Σχολή ΜΠΔ
Διδασκαλία μαθήματος: Διδάσκεται από τη Σχολή ΜΠΔ
Φροντιστηριακές ασκήσεις:  -
Εργαστηριακές ασκήσεις:  -