Slide background

Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις και Καινοτομία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣχολήΧημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο ΣπουδώνΠροπτυχιακό
ΚατεύθυνσηΜηχανικών Περιβάλλοντος
Κωδικός μαθήματοςΜΠΔ 433Εξάμηνο Σπουδών8ο
Είδος μαθήματοςΕπιλογής
Αυτοτελείς Διδακτικές ΔραστηριότητεςΕβδομαδιαίες Ώρες ΔιδασκαλίαςΠιστωτικές Μονάδες

Διαλέξεις

3
Θ=3, Α=0, Ε=0
3
Τύπος ΜαθήματοςΕπιστημονικής περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα 
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεωνΕλληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUSΝαι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL)https//www.eclass.tuc.gr/courses/MPD217/

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα έχει ως κύριο στόχο να παρουσιάσει τις βασικές λειτουργίες μιας Μικρομεσαίας Επιχείρησης (ΜΜΕ), εστιάζοντας στις διαδικασίες ανάπτυξης καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών. Οι φοιτητές που έχουν ολοκληρώσει το μάθημα είναι σε θέση:

  • Να κατανοούν τις βασικές οργανωτικές και διοικητικές λειτουργίες μιας ΜΜΕ
  • Να γνωρίζουν τη βασική νομοθεσία που διέπει τις ΜΜΕ
  • Να γνωρίζουν τα βήματα που απαιτούνται για την έναρξη λειτουργίας μιας ΜΜΕ
  • Να χειρίζονται τα βασικά λογιστικά θέματα μιας ΜΜΕ, συμπεριλαμβανομένων θεμάτων κοστολόγησης
  • Να χρησιμοποιούν εργαλεία για τη χρηματοοικονομική ανάλυση και αξιολόγηση νέων επενδύσεων
  • Να εκτιμούν τη βιωσιμότητα μιας ΜΜΕ
  • Να κατανοούν τους διαφορετικούς τρόπους και πηγές χρηματοδότησης μιας ΜΜΕ
  • Να γνωρίζουν τους τρόπους ανάπτυξης και τη διαχείριση καινοτόμων ιδεών
  • Να γνωρίζουν τα βασικά βήματα κατοχύρωσης επιχειρηματικών ιδεών και διανοητικής ιδιοκτησίας
  • Να αναπτύσσουν επιχειρηματικά σχέδια
  • Να εκπονούν σχέδια μάρκετινγκ, συμπεριλαμβανομένων της ανάλυσης και τμηματοποίησης της αγοράς, της μελέτης του ανταγωνισμού και της ανάλυσης συμπεριφοράς του καταναλωτή
  • Να γνωρίζουν τα βασικά βήματα ανάπτυξης και σχεδίασης νέων προϊόντων και υπηρεσιών με βάση τις ανάγκες των καταναλωτών
  • Να γνωρίζουν τα βασικά θέματα διαχείρισης ποιότητας μιας ΜΜΕ
  • Να εφαρμόζουν εναλλακτικές τεχνικές για την ανάπτυξη και αξιολόγηση της στρατηγικής μιας ΜΜΕ
 
Γενικές Ικανότητες
 
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
 

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διαλέξεις

Παρουσίαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) σε διεθνές επίπεδο. Οργάνωση και διοίκηση ΜΜΕ. Νομοθεσία ΜΜΕ. Επιχειρηματικές πρωτοβουλίες. Δημιουργία νέων επιχειρήσεων. Εκπόνηση επιχειρηματικών σχεδίων. Διαχείριση έργων και πόρων. Μοντέλα ανάπτυξης ΜΜΕ. Λογιστική και κοστολόγηση των ΜΜΕ. Χρηματοδότηση ΜΜΕ. Χρηματοοικονομική ανάλυση επενδύσεων. Βιωσιμότητα ΜΜΕ. Ηγεσία. Καινοτομία και ΜΜΕ. Καινοτόμες Ιδέες. Κατοχύρωση Ιδεών. Ανάπτυξη Επιχειρηματικού Σχεδίου (business plan). Δημιουργικότητα. Μάρκετινγκ. Ανάλυση Αγοράς,  Τμηματοποίηση & Ανταγωνισμός. Ανάλυση Συμπεριφοράς Καταναλωτή. Σχεδίαση και ανάπτυξη Νέων Προϊόντων & Υπηρεσιών. Ανάπτυξη Σχεδίου Μάρκετινγκ (marketing plan) ΜΜΕ. Αξιολόγηση ΜΜΕ. Αξιολόγηση Επενδύσεων. Ανάπτυξη και αξιολόγηση στρατηγικής.

Εργαστηριακές Ασκήσεις

Εισαγωγή στη χρηματοοικονομική ανάλυση (είδη και ανάλυση χρηματοοικονομικών δεικτών), Έναρξη μια νέας επιχείρησης, Επιχειρηματικά υπολογιστικά εργαλεία (ανάλυση νεκρού σημείου, εκτίμηση κόστους εκκίνησης, ταμειακές ροές), Βασικά στοιχεία επιχειρηματικών σχεδίων, Ανάπτυξη επιχειρηματικού σχεδίου, Εισαγωγή στην οργάνωση και λειτουργία επιχείρησης (1ος κύκλος επιχειρηματικού παίγνιου), Λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων (2ος κύκλος επιχειρηματικού παίγνιου), Αξιολόγηση επιδόσεων και στρατηγικής (3ος κύκλος επιχειρηματικού παιγνίου), Ανάλυση συμπεριφοράς καταναλωτών (1η φάση πλατφόρμας μάρκετινγκ), Τμηματοποίηση αγοράς (2η φάση πλατφόρμας μάρκετινγκ), Προσομοίωση αγοράς και εκτίμηση μεριδίων αγορά (3η φάση πλατφόρμας μάρκετινγκ), Επιλογή στρατηγικής και ανάλυση ανταγωνισμού (4η φάση πλατφόρμας μάρκετινγκ).

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης

Στην αίθουσα διδασκαλίας

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

 
  • Χρήση της πλατφόρμας διαχείρισης ηλεκτρονικών μαθημάτων e-class (εκπαιδευτικό υλικό, επικοινωνία με φοιτητές).
  • Χρήση ΤΠΕ κατά τις διαλέξεις του μαθήματος (slides).
  • Χρήση ειδικής εκπαιδευτικής πλατφόρμας κατά τις εργαστηριακές ασκήσεις του μαθήματος (business plan, business game, κ.λπ.)
 
Οργάνωση ΔιδασκαλίαςΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις26
- Εργαστηριακές ασκήσεις26
- Αυτοτελής μελέτη23
Σύνολο Μαθήματος75
Αξιολόγηση Φοιτητών

Εργαστηριακές Ασκήσεις (50%)

Οι εργαστηριακές ασκήσεις περιλαμβάνουν 3 βασικές ενότητες: Βασικά επιχειρηματικά εργαλεία (επιχειρηματικό πλάνο, υπολογισμός νεκρού σημείου, υπολογισμός οικονομικών πόρων και χρηματοροών), Λειτουργία επιχείρησης (επιχειρηματικό παιχνίδι) και Μάρκετινγκ επιχείρησης (λογισμικό προσομοίωσης). Ο τελικός βαθμός των εργαστηριακών ασκήσεων προκύπτει από τον μέσο όρο 2 αναφορών που πρέπει να υποβάλλουν οι φοιτητές.

Τελική γραπτή εξέταση (50%)

Διεξαγωγή τελικής γραπτής εξέτασης που περιλαμβάνει θέματα μελετών περιπτώσεων με ερωτήσεις κατανόησης, κριτικής σκέψης, αλλά και ερωτήσεις που αφορούν την εφαρμογή ποσοτικών/ποιοτικών τεχνικών

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Ματσατσίνης, Ν.Φ., Ε. Γρηγορούδης, Χ. Γαγάνης και Κ. Ζοπουνίδης (2010). Ανάπτυξη και Λειτουργία Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα.
  • Ζοπουνίδης, Κ. και Π. Καλαντώνης (2007). Καινοτομία: Εφεύρεση ή Επιχειρησιακή διαδικασία-Προβληματισμοί στην αξιολόγηση της καινοτομίας και με τις δύο προσεγγίσεις, The Economist, Καθημερινή-Ειδικές εκδόσεις.
  • Christensen, C. (1997). The innovators dilemma, Harvard Business School Press, Cambridge, Mass.
  • Freeman, C. (1982). The economics of industrial innovation, 2nd edition, Pinter, London.
  • Πρόσθετες σημειώσεις μέσω της πλατφόρμας e-class

- Συναφής Βιβλιογραφία (μερική κάλυψη):

  • Assael, H. (1992). Consumer behavior and marketing action, 4th edition, PWS KENT Publishing Company, Boston.
  • Breyfogle, F. (1999). Implementing six sigma: Smarter solutions using statistical methods, Wiley, New York.
  • Breyfogle, F., J.M. Cupello, and B. Meadows (2001). Managing six sigma: A practical guide to understanding, assessing, and implementing the strategy that yields bottom-line success, Wiley, New York.
  • Chisnall, P.M. (1985). Marketing: A behavioural analysis, 2nd edition, McGraw-Hill, London.
  • Edquist, C. (1997). Systems of Innovation, Pinter, London.
  • Kaplan, R.S. and D.P. Norton (1996). The Balanced Scorecard, Harvard Business School Press.
  • Niven P.R. (2002). Balanced Scorecard step-by-step: Maximazing performance and maintaining results, Jon Wiley and Sons, New York.
  • Porter, L. and S. Tanner (1998). Assessing business excellence, Butterworth Heinemann, Oxford.
  • Rogers, E. (1983), Diffusion of innovations, 3rd edition, The Press
  • Zeithaml, V.A., A. Parasuraman, and L.L. Berry (1992). Delivering quality services, The Free Press, New York.
  • Γρηγορούδης Β. και Γ. Σίσκος (2000). Ποιότητα υπηρεσιών και μέτρηση ικανοποίησης του πελάτη, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, Αθήνα.
  • Ζοπουνίδης, Κ. (2003). Βασικές αρχές και σύγχρονα θέματα του χρηματοοικονομικού μάνατζμεντ, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα.
  • Ματσατσίνης, Ν. (2010). Συστήματα Υποστήριξης Αποφάσεων, Νέες Τεχνολογίες, Αθήνα.
  • Ματσατσίνης, Ν.Φ., Π. Δελιάς και Σ. Τσαφαράκης (2006). Ηλεκτρονικό Εμπόριο και Εικονικές Επιχειρήσεις, Εκδόσεις Πολυτεχνείου Κρήτης, Χανιά.
  • Μιχαλόπουλος, Μ., Ε. Γρηγορούδης και Κ. Ζοπουνίδης (2007). Στρατηγική των επιχειρήσεων, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα.

- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Journal of Small Business Management (Wiley)
  • Journal of Innovation and Entrepreneurship (Springer)
  • Small Business Economics (Springer)
  • Journal of Small Business & Entrepreneurship (Taylor & Francis)
  • Journal of Small Business and Enterprise Development (Emerald)
 

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος:Διδάσκεται από τη Σχολή ΜΠΔ
Διδασκαλία μαθήματος: 
Φροντιστηριακές ασκήσεις: 
Εργαστηριακές ασκήσεις: