Slide background

Επιστήμη & Τεχνολογία Πολυμερών και Μακρομορίων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣχολήΧημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο ΣπουδώνΠροπτυχιακό
ΚατεύθυνσηΧημικών Μηχανικών
Κωδικός μαθήματος    ΧΜ 314    Εξάμηνο Σπουδών5ο
Είδος μαθήματοςΕπιλογής
Αυτοτελείς Διδακτικές ΔραστηριότητεςΕβδομαδιαίες Ώρες ΔιδασκαλίαςΠιστωτικές Μονάδες

Διαλέξεις και Ασκήσεις πράξης

4
Θ=3, Α=1, Ε=0
3
Τύπος ΜαθήματοςΕπιστημονικής περιοχής
Προαπαιτούμενα ΜαθήματαΟργανική Χημεία, Φυσικοχημεία, Θερμοδυναμική
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεωνΕλληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUSΌχι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) 

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια θα πρέπει να:

  1. Έχει κατανοήσει τις βασικές έννοιες της Επιστήμης των Πολυμερών και Μακρομορίων.
  2. Γνωρίζει τα διάφορα είδη πολυμερισμού.
  3. Έχει κατανοήσει τις βασικές αρχές της χημείας και της κινητικής του σταδιακού πολυμερισμού, του αλυσωτού πολυμερισμού και του συμπολυμερισμού.
  4. Γνωρίζει τις ιδιότητες των πολυμερών και τις βασικές τεχνικές χαρακτηρισμού τους.
  5. Έχει κατανοήσει τις διεργασίες σύνθεσης πολυμερών.
  6. Έχει κατανοήσει τα βασικά χαρακτηριστικά των πολυμερικών διαλυμάτων.
  7. Έχει κατανοήσει τις μηχανικές ιδιότητες και τη ρεολογία των πολυμερών.

Οι δεξιότητες που αναμένεται να αναπτύξει ο φοιτητής/τρια με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος είναι:

  1. Ικανότητα περιγραφής των διαφόρων ειδών πολυμερισμού και αναγνώρισης των μεταξύ τους διαφορών. 
  2. Ικανότητα να καταστρώνει τις κινητικές εξισώσεις των διαφόρων αντιδράσεων πολυμερισμού.
  3. Ικανότητα να προτείνει τις τεχνικές χαρακτηρισμού που απαιτούνται για τον προσδιορισμό συγκεκριμένων ιδιοτήτων πολυμερών.
  4. Ικανότητα να προτείνει τις μεθόδους που απαιτούνται για τον προσδιορισμό των μηχανικών ιδιοτήτων των στερεών πολυμερών.
  5. Ικανότητα περιγραφής των βασικών διεργασιών μορφοποίησης πολυμερών.
 
Γενικές Ικανότητες
 
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
 

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 
  • Εισαγωγή στη  επιστήμη των πολυμερών και μακρομορίων. Ονοματολογία. Είδη και βαθμός πολυμερισμού. Κατανομές μοριακών βαρών.
  • Σταδιακός πολυμερισμός. Χημεία και κινητική σταδιακών αντιδράσεων πολυμερισμού (εξισώσεις ταχύτητας πολυμερισμού, μοριακή κατανομή προϊόντων).
  • Αλυσωτός πολυμερισμός. Χημεία και κινητική αλυσωτών αντιδράσεων πολυμερισμού (εξισώσεις ταχύτητας πολυμερισμού, βαθμός πολυμερισμού, κινητική σταθερά). Επίδραση της χημικής σύστασης του μονομερούς, εκκινητές, επιβράδυνση/παρεμπόδιση αλυσωτών αντιδράσεων, κατάλυση.
  • Συμπολυμερισμός. Χημεία και κινητική αντιδράσεων συμπολυμερισμού. Ιδανικός συμπολυμερισμός, αζεοτροπικόςσυμπολυμερισμός, εναλλασσόμενος συμπολυμερισμός.
  • Τεχνικές χαρακτηρισμού των πολυμερών (οσμωμετρία, ιξωδομετρία, χρωματογραφία πηκτώματος)
  • Διαλύματα πολυμερών. Ισορροπίες φάσεων, διαλυτότητα, διμερή συστήματα, συνθήκες ευστάθειας.
  • Τήξη και κρυστάλλωση πολυμερών, θερμοδυναμική και κινητική κρυστάλλωσης πολυμερών. Υαλώδη πολυμερή. Υαλώδης μετάβαση.
  • Μηχανικές ιδιότητες. Ελαστομέρεια. Ιξωδοελαστικότητα πολυμερικών τηγμάτων και διαλυμάτων.
  • Αστοχία πολυμερών. Ρεολογία πολυμερών. Διεργασίες μορφοποίησης πολυμερών
 

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος ΠαράδοσηςΣτην αίθουσα διδασκαλίας
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και ΕπικοινωνιώνΥποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Οργάνωση ΔιδασκαλίαςΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις39
- Φροντιστηριακές ασκήσεις13
-Αυτοτελής Μελέτη23
Σύνολο Μαθήματος75

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:
-    Επίλυση προβλημάτων
-    Ερωτήσεις Θεωρίας

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

 
  • Επιστήμη και Τεχνολογία Πολυμερών, Κ. Παναγιώτου, Εκδόσεις ΠΗΓΑΣΟΣ, Θεσσαλονίκη.
  • Συνθετικά Μακρομόρια, Βασική Θεώρηση, Α.Ντόντος, ΕκδόσειςΚωσταράκης, Αθήνα, 2012
  • Polymers: Chemistry Physics of modern materials, J.M.G. Cowie, 2nd Ed., Blakie, London, 1991.
 

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος: 
Διδασκαλία μαθήματος: 
Φροντιστηριακές ασκήσεις: 
Εργαστηριακές ασκήσεις: