Slide background

Ενόργανη Χημική Ανάλυση

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣχολήΧημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο ΣπουδώνΠροπτυχιακό
Κατεύθυνση-
Κωδικός μαθήματος     ΜΠ 212Εξάμηνο Σπουδών4ο
Είδος μαθήματοςΥποχρεωτικό
Αυτοτελείς Διδακτικές ΔραστηριότητεςΕβδομαδιαίες Ώρες ΔιδασκαλίαςΠιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις και Aσκήσεις πράξης6
Θ=3, Α=1, Ε=2
5
Τύπος ΜαθήματοςΥποβάθρου
Προαπαιτούμενα Μαθήματα 
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεωνΕλληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUSΌχι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL)www.eclass.tuc.gr/courses/MHPER209/

 

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα αυτό προσφέρει γνώσεις πάνω στις μεθόδους ενόργανης ανάλυσης και σε συνδυασμό με τις εργαστηριακές ασκήσεις στοχεύει στην πλήρη κατανόηση των μεθόδων ανίχνευσης και ποσοτικοποίησης χημικών ενώσεων. Το μάθημα θα καλύψει μεθοδολογίες δειγματοληψίας προετοιμασίας δειγμάτων, τεχνικές χρωματογραφικού διαχωρισμού αλλά και των ανιχνευτών που μπορούν να συζευκτούν με αυτές. Παρουσιάζεται επίσης εύρος από φασματοχημικές μεθόδους με στόχο την πλήρη κατανόηση των φασματομετρικών αναλύσεων. Εισαγωγικά στοιχεία στην ατομική φασματοσκοπία έχουν σα στόχο να κατανοήσουν οι φοιτητές την διαδικασία ανάλυσης μετάλλων. Τέλος η στατιστική αποτίμηση των αποτελεσμάτων αλλά και η βαθμονόμηση παρουσιάζονται σαν εργαλείο αξιολόγησης των αποτελεσμάτων.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Έχει γνώση των βασικών αρχών λειτουργίας σύγχρονων και προηγμένων αναλυτικών τεχνικών προσδιορισμού ανόργανων και οργανικών ενώσεων
  • Έχει γνώσει βασικών αρχών δειγματοληψίας και χημειομετρίας. Το τελευταίο θα δίνει τη δυνατότητα αξιολόγησης ορθότητας και πιστότητας των αποτελεσμάτων
  • Έχει εργαστηριακή εμπειρία σε ένα φάσμα ενόργανων αναλυτικών μεθοδολογιών
  • Έχει κατανοήσει πρακτικά τις αναλυτικές τεχνικές αλλά και που χρησιμοποιούνται
  • Εκπαιδευτεί σε κανόνες ασφαλείας εργαστηρίων
 
Γενικές Ικανότητες
 
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων οργανολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Λήψη αποφάσεων
 

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διαλέξεις:

  1. Εισαγωγή στην ενόργανη χημική ανάλυση.
  2. Χημικά Χαρακτηριστικά δειγμάτων.
  3. Αρχές Πράσινης Αναλυτικής Χημείας
  4. Στατιστική και διαχείριση δεδομένων. Διασφάλιση ποιότητας και επιβεβαίωση μεθόδου
  5. Βαθμονόμηση οργάνων
  6. Φασματοχημικές Μέθοδοι
  7. Μέθοδοι Ατομικής Φασματομετρίας
  8. Διενέργεια δειγματοληψιών. Προετοιμασία δείγματος
  9. Χρωματογραφία: Βασικές Αρχές και Θεωρία
  10. Αέρια Χρωματογραφία
  11. Υγρή Χρωματογραφία και Ηλεκτροφόρηση
  12. Φασματομετρία μάζας
  13. Αυτοματισμοί στις μετρήσεις

Εργαστήρια:

  1. Ασφάλεια εργαστηρίου, βασικές μετρήσεις, παρασκευή διαλυμάτων
  2. Προσδιορισμός TSS, TDS, αγωγιμότητας, αλατότητας, ΒΟD, COD
  3. Δημιουργία καμπύλης βαθμονόμησης φασματοφωτόμετρου.
  4. Προσδιορισμός ιχνο-ποσοτήτων πολυκυκλικών αρωματικών υγρογοναθράκων σε υγρά δείγματα με χρήση αέριας χρωματογραφίας
  5. Προσδιορισμός συντελεστών κατανομής οκτανόλης νερού με χρήση υγρής χρωματογραφίας
  6. Προσδιορισμός μετάλλων σε στερεά δείγματα με χρήση ICP/MS
 

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος ΠαράδοσηςΣτην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και ΕπικοινωνιώνΥποστήριξη εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Οργάνωση ΔιδασκαλίαςΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις (Θεωρία και Ασκήσεις)52
- Ομαδικές Εργαστηριακές Ασκήσεις26
- Σύνταξη εργαστηριακών αναφορών6
- Αυτοτελής Μελέτη41
Σύνολο Μαθήματος125
Αξιολόγηση ΦοιτητώνΕργαστήρια μαθήματος:
  • Eργαστηριακές ασκήσεις - ατομικές αναφορές: 60% του βαθμού εργαστηρίων
  • Γραπτή εξέταση εργαστηρίων: 40% του βαθμού εργαστηρίων
Αξιολόγηση Φοιτητών:
  • Εργαστήρια, 30% του τελικού βαθμού
  • Τελική γραπτή εξέταση θεωρίας, 70% του τελικού βαθμού
 

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

 
  • Αναλυτική Χημεία, Συγγραφείς: Gary D. Christian, Purnendu K. Dasgupta, Kevin A. Schug
 

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος:Καθηγήτρια Ε. Ψυλλάκη (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Διδασκαλία μαθήματος:Καθηγήτρια Ε. Ψυλλάκη (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Φροντιστηριακές ασκήσεις:Καθηγήτρια Ε. Ψυλλάκη (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Εργαστηριακές ασκήσεις:Α. Παντίδου (Μέλος ΕΤΕΠ - XHΜΗΠΕΡ), Κ. Αντέλλη (Μέλος ΕΔΙΠ - XHΜΗΠΕΡ)