Slide background

Πιθανότητες και Στατιστική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣχολήΧημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο ΣπουδώνΠροπτυχιακό
Κατεύθυνση-
Κωδικός μαθήματοςΜΑΘ 204Εξάμηνο Σπουδών3ο
Είδος μαθήματοςΥποχρεωτικό
Αυτοτελείς Διδακτικές ΔραστηριότητεςΕβδομαδιαίες Ώρες ΔιδασκαλίαςΠιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις3
Θ=3, Α=0, Ε=0
4
Τύπος ΜαθήματοςΕπιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα 
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεωνΕλληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUSΌχι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL)https//www.eclass.tuc.gr/courses/MHPER312/

 

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το περιεχόμενο/αντικείμενο του μαθήματος Πιθανότητες -- Στατιστική έχει σα σκοπό να δώσει στο φοιτητή/φοιτήτρια όλα εκείνα τα γνωστικά «εργαλεία» για να είναι σε θέση να αναπτύξει δεξιότητες για τη: (α) (μαθηματική) ανάλυση και (β) μοντελοποίηση καταστάσεων / φαινομένων στα οποία υπεισέρχεται τυχαιότητα.

Η πιθανοθεωρητική σκέψη (μοντελοποίηση της τυχαιότητας) είναι ένα από τα βασικά/θεμελιώδη εφόδια που πρέπει να παρέχει μια σύγχρονη πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Η σημασία της έχει πλέον αναγνωριστεί σε μια ποικιλία πεδίων,  πέρα από τις εφαρμογές της στα πλαίσια των θετικών επιστημών. Η χρήση της Θεωρίας Πιθανοτήτων είναι θεμελιώδης για τη λήψη αποφάσεων στο χώρο των επιστημών υγείας, βιολογία,  οικονομία κ.α. Επίσης, αποτελεί το (προαπαιτούμενο) βασικό κομμάτι της Στατιστικής που χρησιμοποιείται στην επεξεργασία δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων στις θετικές, κοινωνικές, πολιτικές, οικονομικές επιστήμες, στη βιολογία, στην ιατρική κ.α..

Το μάθημα Πιθανότητες  -- Στατιστική εισάγει τους φοιτητές/τριες αρχικά  σε βασικά πιθανοθεωρητικά μοντέλα  συνδυάζοντας τη μαθηματική προσέγγιση με την διαισθητική κατανόηση. Το σημαντικό του κομμάτι είναι μια εισαγωγή στη Στατιστική, καλύπτοντας θέματα εκτιμητικής, διαστημάτων εμπιστοσύνης, ελέγχων υποθέσεων, απλής και πολλαπλής παλινδρόμησης, ανάλυσης διασποράς και θέματα μη-παραμετρικής Στατιστικής.

Το μάθημα απευθύνεται στους δευτεροετείς φοιτητές της/του Σχολής/Τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης.

Γενικές Ικανότητες
 
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική Εργασία
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
 

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 
  1. Βασικά θέματα Θεωρίας Πιθανοτήτων
  2. Περιγραφική Στατιστική.
  3. Δειγματοληπτικές κατανομές
  4. Εκτιμητική
  5. Διαστήματα εμπιστοσύνης
  6. Έλεγχοι υποθέσεων.
  7. Απλή γραμμική παλινδρόμηση
  8. Πολλαπλή γραμμική παλινδρόμηση
  9. Ανάλυση διασποράς
  10. Μη παραμετρική Στατιστική
 

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος ΠαράδοσηςΣτην αίθουσα διδασκαλίας
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών 
  • Εξειδικευμένο Λογισμικό επεξεργασίας στατιστικών δεδομένων.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
 
Οργάνωση ΔιδασκαλίαςΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις27
- Επαναληπτικές ασκήσεις6
- Παρουσίαση λογισμικού και εφαρμογές σε Στατιστικές διαδικασίες6
- Αυτοτελής Μελέτη61
Σύνολο Μαθήματος100
Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

  • Επίλυση προβλημάτων

  ή

Ι. Δύο  Πρόοδοι  κατά τη διάρκεια του εξαμήνου  (100%=50%+50%):

  • Επίλυση προβλημάτων

  ή

Ι.  Απαλλακτική εργασία (100%) (project):  Συγγραφή παρουσίαση θέματος επιλεγμένου από τον φοιτητή/τρια

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

 
  • Τ. Δάρας , Π.Σύψας, Πιθανότητες και Στατιστική: Θεωρία και εφαρμογές Πιθανότητες και Στατιστική: Θεωρία και εφαρμογές 2010, Εκδόσεις Ζήτη.
  • G.Bamberg, F.Baur, M.Krapp, Στατιστική, 2013,  Εκδόσεις Προπομπός.
  • Ζαϊρης Ποσειδώνας Εμμ., Στατιστική μεθοδολογία-Αναθεωρημένη έκδοση, , 2010, εκδ. Κριτική Α.Ε. 
 

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος:Αναπληρωτής Καθηγητής Τρύφων Δάρας (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Διδασκαλία μαθήματος:Αναπληρωτής Καθηγητής Τρύφων Δάρας (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Φροντιστηριακές ασκήσεις: 
Εργαστηριακές ασκήσεις: