Slide background

Φυσικοχημεία Ι

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣχολήΧημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο ΣπουδώνΠροπτυχιακό
Κατεύθυνση-
Κωδικός μαθήματοςΧΗΜ 201Εξάμηνο Σπουδών2ο
Είδος μαθήματοςΥποχρεωτικό
Αυτοτελείς Διδακτικές ΔραστηριότητεςΕβδομαδιαίες Ώρες ΔιδασκαλίαςΠιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις και ασκήσεις4
Θ=3, Α=1, Ε=0
4
Τύπος ΜαθήματοςΥποβάθρου και Επιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα 
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεωνΕλληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS 
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) 

 

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι δεξιότητες που αναμένεται να αναπτύξει ο φοιτητής/τρια με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος είναι:

  • Ικανότητα ερμηνείας των μεγαλύτερων παγκόσμιων περιβαλλοντικών προβλημάτων της Χημικής και Περιβαλλοντικής Μηχανικής.
  • Ικανότητα πραγματοποίησης μετατροπών μεταξύ των διαφόρων μονάδων μέτρησης φυσικών μεγεθών που απαντώνται συχνά στη Χημική και Περιβαλλοντική Μηχανική.
  • Ικανότητα πραγματοποίησης τεχνικών υπολογισμών.
  • Ικανότητα κατάστρωσης και επίλυσης ισοζυγίων μάζας και ενέργειας σχετικά απλών προβλημάτων της Χημικής και Περιβαλλοντικής Μηχανικής.
  • Κατανόηση βασικών εννοιών/αρχών και μαθησιακού περιεχομένου της Φυσικοχημείας, του μικρόκοσμου του μακρόκοσμου και της συμπεριφορά της οργανωμένης ύλης.
  • Κατανόηση της συμπεριφοράς ιδανικών και μη ιδανικών αερίων. Συμπεριφορά πραγματικών αερίων στις διεργασίες.
  • Κατανόηση της φυσικοχημείας, θερμοδυναμικής και των βασικών αρχών των διεργασιών διαχωρισμού (Απόσταξης, Απορρόφησης, Προσρόφησης, Εκχύλισης) και πως οδηγούμαστε στην ανάλυση σχεδιασμό των διεργασιών.
  • Κατανόηση των διαφόρων καταστάσεων και φάσεων της ύλης και της ισορροπίας φάσεων.
  • Κατανόηση 1ου και 2ου θερμοδυναμικού νόμου και εφαρμογές τους σε θερμοδυναμικούς υπολογισμούς και διεργασίες.

Δεξιότητες

  • Εκμετάλλευση των φυσικοχημικών ιδιοτήτων της οργανωμένης ύλης για την ανάπτυξη, σχεδιασμό και ανάλυση διεργασιών. 
  • Ικανότητα σχεδιασμού διεργασιών διαχωρισμού Απόσταξης, προσρόφησης, απορρόφησης, εκχύλισης.
  • Ικανότητα μελέτης κινητικής και μηχανισμού χημικών αντιδράσεων και επιτέλεσης θερμοδυναμικών υπολογισμών.
  • Ικανότητα κατανόησης της συμπεριφοράς αντιδραστήρων και διεργασιών.
  • Ικανότητα μελέτης της ισορροπίας φάσεων (υγρού-ατμού, υγρού-υγρού, υγρού-στερεού) και χρήσης των φυσικοχημικών ιδιοτήτων και εξισώσεων στον σχεδιασμό των διεργασιών που εμπλέκονται.
  • Κατανόηση και σχεδιασμός διεργασίας κλασματικής απόσταξης.
  • Ικανότητα προσδιορισμού των θερμοδυναμικών παραμέτρων μιας αντίδρασης.
 
Γενικές Ικανότητες
 
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική Εργασία
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
 

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 
  • Καταστάσεις της ύλης και βασικές ιδιότητες.
  • Η αέρια κατάσταση της ύλης: Ιδανική και μη-ιδανική συμπεριφορά, εμπειρικοί νόμοι, καταστατικές εξισώσεις (ιδανικών και μη-ιδανικών αερίων), κρίσιμες και ανηγμένες μεταβλητές, θεώρημα των αντίστοιχων καταστάσεων.
  • Διάχυση αερίων.
  • Ισορροπία Φάσεων.
  • Ισορροπία υγρού μίγματος και των ατμών του και νόμοι που την διέπουν.
  • Απόσταξη: φυσικοχημική ανάλυση απόσταξης και σχεδιασμός, διαφορική και κλασματική απόσταξη.
  • Ισορροπία αερίου–υγρού, υγρού-υγρού, ρευστού-στερεού.
  • Φυσικοχημική ανάλυση διεργασιών Απορρόφησης, Εκχύλισης, Προσρόφησης.
  • Φυσική και χημική ρόφηση, ισόθερμες.
  • Θερμοδυναμική: 1ος Νόμος και εφαρμογές,
  • Χημική Θερμοδυναμική,
  • 2ος Νόμος και εφαρμογές, Ενθαλπία, Εντροπία, Ελεύθερη ενέργεια Gibbs και Helmholtz,
  • Χημικό δυναμικό,
  • Χημική ισορροπία.
 

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος ΠαράδοσηςΣτην αίθουσα διδασκαλίας
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και ΕπικοινωνιώνΠαρουσιάσεις σε Power Point, Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας E-class
Οργάνωση ΔιδασκαλίαςΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις39
- Φροντιστήρια13
- Μελέτη βιβλιογραφίας26
- Αυτοτελής μελέτη22
Σύνολο Μαθήματος100
Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:
-   Θεωρία
-   Επίλυση προβλημάτων

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

 
  • Φυσικοχημεία, Peter Atkins, Julio de Paula, James Keeler, Εκδότης: Ίδρυμα Τεχνολογίας & Έρευνας-Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Έκδοση: 1η/2020, ISBN: 978-960-524-591-7, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 94690187
  • Φυσικοχημεία, Kurt W Kolasinski, Εκδότης: Εκδόσεις Κριτική ΑΕ, Έκδοση: 1η έκδ./2020, ISBN: 978-960-586-346-3, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 94645324
 

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος:Καθηγητής Π. Γκίκας (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Διδασκαλία μαθήματος:Καθηγητής Π. Γκίκας (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Φροντιστηριακές ασκήσεις:Καθηγητής Π. Γκίκας (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Εργαστηριακές ασκήσεις: