Slide background

Διαχείριση Υδατικών Πόρων

1. ΓΕΝΙΚΑ

Σχολή Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κωδικός μαθήματος ΜΠ 436 Εξάμηνο Σπουδών 8ο
Είδος μαθήματος Επιλογής
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες

Διαλέξεις και Ασκήσεις πράξης

3
Θ=2, Α=1, Ε=0
3
Τύπος Μαθήματος Επιστημονικής περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα  
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS Όχι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) https//www.eclass.tuc.gr/courses/MHPER105/

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο κεφάλαιο "Εισαγωγή στη Διαχείριση Περιβαλλοντικών Συστημάτων" θα πρέπει να αναγνωρίζετε τις κατηγορίες ρύπανσης, και τα βασικά στοιχεία της περιβαλλοντικής νομοθεσίας.

Στο κεφάλαιο "Εφαρμογή της Οδηγίας Πλαίσιο για τα Νερά" θα πρέπει να μάθετε τα βασικά στοιχεία της οδηγίας Πλαίσιο και πως εφαρμόστηκε στην Πιλοτική Λεκάνη Απορροής Ποταμού Ευρώτα.

Στο κεφάλαιο "Μοντέλο Διαχείρισης Υδατικών Πόρων" θα πρέπει να γνωρίζετε

  • την θεωρία πίσω από την Υδρολογία καθώς και Χημεία αζώτου και φωσφόρου με τις αντίστοιχες εξισώσεις του μοντέλου
  • την θεωρία Ευτροφισμού και τις αντιδράσεις της τύχης Βαρέων Μέταλλων,
  • Οδηγία Πλαίσιο Διαχείρισης Ποιότητας Νερών και Κριτήρια διαχείρισης,
  • Μεθοδολογία Διαχείρισης και Αποκατάστασης,
  • Οικολογικές Επιπτώσεις.

Στο κεφάλαιο "Διαχείριση Υδατικών Πόρων" θα πρέπει να γνωρίζετε πως χρησιμοποιώντας το μοντέλο θα κάνετε

  • Διαχείριση Αστικών Λυμάτων - Waste Load Allocation,
  • Ανάλυση Ευαισθησίας - Sensitivity Analysis,
  • Ανάλυση Αβεβαιότητας - Uncertainty Analysis).
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Εισαγωγή στη Διαχείριση Περιβαλλοντικών Συστημάτων - Κατηγορίες ρύπανσης, νομοθεσία.
  • Εφαρμογή της Οδηγίας Πλαίσιο για τα Νερά – Πιλοτική Λεκάνη Απορροής Ποταμού Ευρώτα.
  • Μοντέλο Διαχείρισης Υδατικών Πόρων
    • Υδρολογία
    • Χημεία αζώτου και φωσφόρου
    • Θεωρία Ευτροφισμού και Βαρέα Μέταλλα
    • Οδηγία Πλαίσιο Διαχείρισης Ποιότητας Νερών και Κριτήρια διαχείρισης
    • Μεθοδολογία Διαχείρισης και Αποκατάστασης
    • Οικολογικές Επιπτώσεις
  • Διαχείριση Υδατικών Πόρων
    • Μεθοδολογία Διαχείρισης Αστικών Λυμάτων
    • Waste Load Allocation,
    • Ανάλυση Ευαισθησίας - Sensitivity Analysis
    • Ανάλυση Αβεβαιότητας - Uncertainty Analysis.
  • Εργαστήρια εφαρμογής μαθηματικού μοντέλου και τελική εργασία.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης

Στην αίθουσα διδασκαλίας

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Εξειδικευμένο Λογισμικό διαχείρισης έργων
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
  • Δημιουργία και χρήση περιβαλλοντικών μοντέλων
  • Χρήση χαρτών GIS
Οργάνωση Διδασκαλίας Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Εργαστήρια και διαλέξεις 25
- Project 25
- Ατομικές εργασίες μοντελοποίησης. 25
Σύνολο Μαθήματος 75
Αξιολόγηση Φοιτητών
  1. Εργαστήριο #1.  Εφαρμογή του ETD σε Λεκάνη Απορροής
  2. Εργαστήριο #2.  Βαθμονόμηση υδρολογίας
  3. Εργαστήριο #3.  Βαθμονόμηση νιτρικών και φωσφορικών
  4. Εργαστήριο #5.  Ανάλυση ευαισθησίας και αβεβαιότητας
  5. Εργαστήριο #6.  Σενάρια κλιματικών αλλαγών

Εργαστήρια και Project

Τα εργαστήρια και το project είναι ΑΤΟΜΙΚΑ.  Θα σας δοθούν δεδομένα GIS καθώς και μετεωρολογικά, υδρολογικά, και δεδομένα ρύπανσης για την λεκάνη απορροής του ποταμού Ευρώτα.  Θα αναλάβετε να δημιουργήσετε τα Ειδικά Διαχειριστικά Σχέδια Υδατικών Πόρων για συγκεκριμένη υπολεκάνη του ποταμού Ευρώτα.  Στη διάρκεια του εξαμήνου στα εργαστήρια θα δουλεύετε τα δεδομένα της συγκεκριμένης υπολεκάνης και θα παρουσιάζετε τα αποτελέσματα κάθε εργαστηρίου στην έκθεση αποτελεσμάτων.  Για το Project θα πρέπει να τρέξετε επιπλέον σενάρια και να διαμορφώσετε ένα πρόγραμμα μέτρων καθώς και να συγγράψετε το Ειδικό Διαχειριστικό Σχέδιο της υπολεκάνης.  Το Ειδικό Διαχειριστικό Σχέδιο θα το παρουσιάσετε την τελευταία εβδομάδα των μαθημάτων.

Βαθμολογία:              

  • Εργαστήρια                 = 30%
  • Παρουσίαση                = 30%
  • Έκθεση PROJECT      = 40%

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

  •  J.L. Schnoor, 2003.  Περιβαλλοντικά Μοντέλα. Εκδόσεις Τζιόλας;
  • Εργαστηριακές Σημειώσεις – Νικόλαος Νικολαΐδης
    • Διαχειριστικά σχέδια λεκάνης απορροής ποταμού Ευρώτα (προγράμματα LIFE και MIRAGE)
    • Διαχειριστικά σχέδια λεκάνης απορροής ποταμού Κοιλιάρη-Κερίτη
    • MS Thesis Ελίζας Kασσωτάκης
    • SWAT Manuals and I/O
    • Eco-quality - ΕΛΚΕΘΕ - Mirage
    • SWAT Journal Papers - Ευρώτας και Κοιλιάρης

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος: Καθηγητής Ν. Νικολαΐδης (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Διδασκαλία μαθήματος: Καθηγητής Ν. Νικολαΐδης (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Φροντιστηριακές ασκήσεις: Καθηγητής Ν. Νικολαΐδης (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Εργαστηριακές ασκήσεις: